|
Założenia programowe
Program Dnia Darwina (Darwin Day) ma na celu pogłębienie zrozumienia ewolucjonizmu oraz popularyzację życia i dzieła Karola Darwina, by przybliżyć nauki przyrodnicze społeczeństwu. Program stawia sobie następujące zadania:
- poprawić jakość nauczania oraz udostępniać zasoby edukacyjne nauczycielom;
- ułatwiać kontakty między społecznością naukową a resztą społeczeństwa;
- promować udział w badaniach naukowych i zainteresowanie naukami przyrodniczymi;
- przeciwdziałać szkodliwym skutkom powszechnej dezinformacji.
Skupia się on na dwóch głównych kategoriach działań:
- działalność oświatowa: całoroczna działalność oświatowa pod hasłem "Rozwijajmy świadomość" ("Evolving Awareness");
- oddziaływanie społeczne: doroczne obchody na całym świecie organizowane z okazji Dnia Darwina - 12 lutego.
Program Dnia Darwina stara się zwiększyć liczebność uczestników obchodów Dnia Darwina oraz imprez odbywających się w rocznicę urodzin Karola Darwina (12 II) poprzez:
- zachęcanie organizacji, grup lokalnych i klubów studenckich do organizowania lub goszczenia imprez z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie szkół, klas, nauczycieli i uczniów do obchodzenia Dnia Darwina poprzez organizację specjalnych zajęć;
- zachęcanie naukowców i studentów do urządzania w lutym wystaw lub imprez wydziałowych z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie księgarń i bibliotek do urządzania w lutym wystaw z okazji Dnia Darwina;
- zachęcanie muzeów przyrodniczych, ośrodków naukowych, ogrodów zoologicznych, arboretów, i podobnych instytucji do upamiętniania Dnia Darwina okolicznościowymi wystawami;
- zachęcanie środków masowego przekazu do promowania Dnia Darwina na szczeblu lokalnym, krajowym i światowym;
- zachęcanie klubów młodzieżowych, kafejek i innych miejsc, gdzie spotykają się ludzie do uczestniczenia w Dniu Darwina;
- zachęcanie do indywidualnego uczestnictwa w obchodach przez udział w imprezach i aktywne włączenie się do działalności oświatowej.
Program Dnia Darwina stara się szerzyć wiedzę o życiu i dokonaniach Karola Darwina, znaczeniu biologii ewolucyjnej dla naszego zrozumienia świata oraz fundamentalne znaczenie nauk ścisłych i przyrodniczych w naszej cywilizacji. Realizacji tego zamierzenia służy:
- ukazywanie życia i dorobku Karola Darwina, a także jego wpływu na świat (myśl ewolucyjna przed i po Darwinie, rozwój jego koncepcji na przestrzeni stuleci oraz spojrzenie na Darwina jako przykład miejsca i roli naukowca w społeczeństwie);
- ukazywanie życia i dorobku innych osób, takich jak Thomas Henry Huxley, zwany "psem łańcuchowym Darwina", oraz honorowanie badaczy, którzy rozwijali i rozwijają badania nad ewolucją;
- dostarczanie źródeł i materiałów do działalności popularyzatorskiej i oświatowej;
- obalanie mitów i dezinformacji rozpowszechnianych na temat Karola Darwina i ewolucjonizmu; walka z coraz aktywniejszymi dziś ruchami anty- i pseudonaukowymi.
Organizatorzy Dnia Darwina starają się popularyzować nauki ścisłe i przyrodnicze w powiązaniu z naukami humanistycznymi i sztuką, promujc podejście interdyscyplinarne poprzez:
- "uczłowieczenie" nauk ścisłych i przyrodniczych poprzez ukazywanie ich zastosowań we wszelkich dziedzinach życia codziennego i procesach, w których wszyscy uczestniczymy;
- wspomaganie cudzych wysiłków na rzecz popularyzacji, obrony i udoskonalania nauczania przedmiotów ścisłych i przyrodniczych;
- ukazywanie i podkreślanie roli nauk ścisłych i przyrodniczych dla humanistyki i sztuki.
|